LinkedIn groepen; pak je podium en vind de baan die bij je past.

Danielle Bax lifecoach linkedin linkedingroepen loopbaancoach lifecoaching loopbaancoaching Veldhoven Eindhoven Weert

Het gebruik van LinkedIn in Nederland neemt flink toe; zo’n 80 tot 85 procent van de beroepsbevolking heeft een account! Je kunt nog voldoende leren om LinkedIn voor je te laten werken. Deze keer vertel ik je hoe je groepen in kunt zetten om je expert status op te bouwen.

Wat zijn LinkedIn groepen eigenlijk?

Laat ik je eerst even kort uitleggen wat een LinkedIn groep is. Een groep op LinkedIn is niet meer dan een aparte ruimte waarin mensen kunnen communiceren over een bepaald onderwerp. Je stelt vragen, voert een discussie, deel kennis en nieuws. Daarbij vergroot het je netwerk en kan het deel uitmaken van het podium waarop jij kan laten zien wie je bent en wat je wilt!

Laat me je daar wat meer over vertellen.

Welke groepen zijn interessant?

Ga op zoek naar groepen op LinkedIn die relevant zijn voor jou. Word bijvoorbeeld lid van groepen uit je branche. Daar is informatie te vinden waarin je geïnteresseerd bent. Het brengt je wellicht de nieuwste ontwikkelingen op jouw gebied.

Maar vergeet niet om ook lid te worden van groepen waar jouw doelgroep te vinden is! Want door actief te zijn in LinkedIn groepen kan je dus ook verbinding maken met je doelgroep!

Stel vragen om erachter te komen waar de behoefte zit van je doelgroep. Wat leeft er? Welke woorden gebruiken ze? Hoe kan je het beste aansluiting vinden en inspelen op hun behoeften?

Maak een verdeling voor jezelf tussen groepen die je gebruikt voor je eigen interesses en groepen waarmee je in contact komt met je doelgroep.

Hoe pak je je podium?

Door te reageren op de posts en/of op vragen van anderen bouw jij aan je expert status. Juist wanneer je wil dat de deelnemers van de groep naar je luisteren is het verstandig eerst enige tijd deel te nemen aan de groep en te reageren op discussies en content voordat jij een post plaatst. ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀

Wanneer je content deelt is het goed om aan te geven waarom je het deelt. Geef bijvoorbeeld je mening over de content. Dit komt duidelijker over, zegt iets over jouw kennis en kunde én motiveert de ander om verder te lezen.

Omgangsnormen

Ik verbaas me soms over het gedrag van mensen op LinkedIn. Het is een zakelijk platform en de grens tussen wat wenselijk en passend is, is niet makkelijk te trekken. Toch wil ik je aanraden om Facebook-achtige taferelen achterwege te laten. Het delen van spelletjes is echt not done!

Gedraad je op LinkedIn zoals je dat in het echt ook zou doen. Heb respect voor de ander zijn mening, laat de ander in zijn waarde en kies je gespreksonderwerpen zorgvuldig uit.

En wanneer je iemand wil uitnodigen om zich aan je netwerk toe te voegen, doe dit dan met een persoonlijke uitnodiging.
Een post die ik plaatste in mei van dit jaar laat zien hoe vervelend mensen het vinden om een uitnodiging te krijgen zonder dat ze weten wie je bent of waarom je contact zoekt.
( Klik hier om naar de post op LinkedIn te gaan die heel wat aandacht kreeg)

Meer tips?

Op mijn ontdekkingstocht naar het platform LinkedIn stuit ik op mooie, waardevolle mogelijkheden. In mijn ogen zijn het bijna goedbewaarde geheimen! 

Ik weet dat nog heel veel mensen in mijn omgeving geen weet hebben van de opties die LinkedIn biedt. En onbekend maakt onbemind. Ik vind het een groot gemis voor de Nederlandse bevolking om niet alles eruit te halen wat erin zit.

Vandaar dat ik graag deel wat ik op mijn zoektocht tegenkom.

Wil jij meer weten over LinkedIn en hoe jij het platform kunt inzetten in je zoektocht naar een baan die écht bij je past? ⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀⠀


Ik deel graag mijn kennis met je. Meld je aan voor mijn nieuwsbrief of volg me op LinkedIn of Instagram!

Laat een antwoord achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Deze site gebruikt Akismet om spam te verminderen. Bekijk hoe je reactie-gegevens worden verwerkt.